Expandera
Bli medlem  Logga in  

Teresia Unander-Scharin, International Recruiter Nordics på Bombardier


Teresia Unander-Scharin svarar på våra frågor om sin väg till jobbet och ger råd och tips till dig som söker.

Teresia Unander-Scharin arbetar med employer branding som International Recruiter på Bombardier, ett globalt industriföretag inom transportmedelsbranschen med 65 400 medarbetare som arbetar bland annat med design och tillverkning av flygplan och tåg. Hon beskriver sin resa till jobbet och sin projektledarpersonlighet.

”Jag tycker om att planera och organisera saker…”

Jag är en projektledarpersonlighet. Jag tycker om att planera och organisera saker och jag tycker om att träffa och prata med människor. Det kan jag kombinera i den här tjänsten. Jag får planera event av olika slag som olika Sverigeturnéer. Sedan det man gör där är att träffa människor och prata om det företag jag jobbar på och de produkter jag tycker är intressanta och kan stå för. Den här tjänsten fanns ju inte innan jag började här, så den har skapats runt mig. Så det är inte så mycket "såhär har vi alltid gjort" utan man får utforma det själv till stor del. Det gäller allt från material till närvaron på mässor och prioriteringar. Jag fick faktiskt inte jobbet via arbetsförmedlingen men jag fick jag praktiken som ledde till jobbet genom dem. Jag tog examen mitt under finanskrisen så då började jag med att gå arbetslös och söka ett par hundra jobb under ett halvår. Min handläggare på arbetsförmedlingen hade samtidigt kontakt med en entreprenör i Västerås i ett projekt som hette ”Jobba i Västerås” och skulle lansera sin nya idé med syftet att matcha unga mot kompetensbristen på arbetsmarknaden. Jag var med i en fokusgrupp för att lansera den idén. Jag gjorde tydligen ett gott intryck, för de ringde sedan och sa att Bombardier behövde någon som kunde vara deras teamledare för rekrytering i Nordens högra hand i Sverige medan hennes kollega var mammaledig.

Mitt CV skickades in och lästes och sedan ringdes jag en tisdagseftermiddag. De höll en telefonintervju sedan träffade jag min blivande chef på intervju och veckan efter började jag. Det togs inga referenser på mig, jag gjorde inte personlighetstest, men de som började efter mig har genomfört sådana. Redan innan jag började blev hon som jag skulle gå bredvid sjukskriven. Jag hade då min handledare i England och var ensam på rekryteringskontoret i Sverige under hela praktikperioden och en tid efter det. Jag hade bara varit inne på praktiken i ett par veckor när jag skulle stå på KTH och hålla i en mässa för första gången. Det fungerade och det var väl det som gjorde att jag sedan fick anställning, att jag klarade av den biten. Praktiken var nästan som en två månader lång anställningsintervju. Sedan blev jag erbjuden ett halvårskontrakt för att arbeta med mässor, sommarjobbare och examensjobbare. När det arbetet klingade av på sommaren började jag jobba mer och mer med rekrytering. Jag fick förlängt ytterligare ett halvår och jobbade med rekrytering och mässor hela hösten och fick fast anställning i mars som International Recruiter Nordics.

Väl på arbetsplatsen är det viktigt att försöka knyta kontakter genom olika nätverk. Vi har gemensamma rekryteringsevent med ABB och då kan jag bolla saker med andra och få idéer. Men det gäller även att bygga upp ett nätverk av folk inom företaget som känner företaget och som man kan bolla idéer med också. När man får chansen ska man ta för sig, ta ansvar och visa vad man går för. Man får känna av vad som förväntas av en och försöka leva upp till det. Om man får ansvar för något gäller att se till att det görs, gärna över förväntan. Även att samla in feedback från folk man jobbar med. När jag hade varit på en mässa skickade jag ett formulär till dem som varit med. Då fick jag väldigt god feedback som jag sedan kunde visa för min chef.

Jag tror jag skulle ha svårare att jobba på ett företag vars produkter jag inte trodde på. Men tåg kan jag sälja, jag har ett miljöengagemang. Ju mer man vet desto bättre blir man i alla fall i en roll då man representerar företaget. Som exempelvis rekryterare och inom employer branding.  Jag tycker inte att det varit några problem att ta till mig den kunskap jag saknat. Man ska vara utåtriktad för att trivas här, och inte vara rädd för att prata med folk eller rädd för att ringa folk. Man bör heller inte vara rädd för att få svåra frågor man inte kan svara på. Då får man svara så gott man kan eller säga att man får återkomma. Man bör kort sagt vara organiserad och utåtriktad. Alla som jag jobbar med nu har kommit in efter mig så för dem är jag väl mest den som har koll på allt. Jag läste ett väldigt fritt program. Jag läste först en grundkurs och fick sedan plocka ihop vilka kurser jag ville. Man ska trycka på att man har en förmåga att ta reda på information och överföra den så att det blir förståeligt.

Vi som har min typ av tjänst är ju inte jättemånga. De flesta större företag har ju någon som jag, men ofta är det en del av en tjänst. Så tips kan vara att kartlägga marknaden lite, gå på mässor och prata med den som är ansvarig för mässnärvaron. Ta reda lite på vad som krävs. Ta ett extrajobb där du får en chans att stå på mässor och kommunicera, exempelvis studentinformatör, för att plocka på sig relevant arbetslivserfarenhet. Ibland annonseras det ut dylika tjänster, men inte i mitt fall.

Namn: Teresia Unander-Scharin

Ålder: 26 år

Utbildning: Samhällsvetare

Kommer ifrån: Helsingborg, men uppvuxen i Västerås

Motto: Njut av varje dag

När jag är ledig: Umgås med min sambo och mina katter, tränar och reser mycket.

Om Akademikerförbundet SSR

Vi är experter på samhällsvetares, personalvetares, beteendevetares, ekonomers och socionomers utbildning, yrkesfrågor och arbetsmarknad och jobbar för att din utbildning ska löna sig och leda till kvalificerade jobb i arbetslivet.

I medlemskapet ingår:

  • Inkomstförsäkring som ger 80% av din lön om du skulle bli arbetssökande ingår i det yrkesverksamma medlemskapet. Du kan börja kvalificera dig redan som studentmedlem.
  • På vår arbetsrättsliga jour SSR-Direkt får du råd och stöd i frågor om anställning, arbetsrätt och löner när du behöver det.
  • Karriärservice inklusive CV-granskningstjänst.
  • Branschkoll med HR- och ledarskapsmagasinet Chefstidningen kostnadsfritt under ett år som studentmedlem (värde 595 kr).
  • Koll på löneläget med Sveriges bästa sökverktyg för akademikerlöner samt personlig rådgivning inför löneförhandlingar. 

Se hur mycket ett medlemskap kostar?

Ansök om medlemskap här

Senast ändrad 2012-05-30
Texter om akademikerjobb
Dela